BIOFOS — Et projekt, hvor alt kunne lade sig gøre

Et digitaliseringsprojekt i BIOFOS blev gennemført med god plads til ændringer undervejs. ”Det er først, når man tester tingene, at man finder ud af, at de skal være anderledes,” siger Tanja Morley Rostrup fra BIOFOS

ITCI One Systems ITCI One Systems

”Jeg har arbejdet på en del IT-udviklingsprojekter, men samarbejdet med ITCI One Systems har været anderledes. Her har alt kunnet lade sig gøre.”

Tanja Morley Rostrup, Arbejdsmiljøkonsulent i BIOFOS

Tanja arbejder blandt andet med at forebygge og sænke antallet af arbejdsulykker, og hun har været inputgiver på et digitaliseringsprojekt, som ITCI One Systems har stået for. Her er processen med at indberette arbejdsulykker og nærvedhændelser blevet digitaliseret, og der er sat e-mailflows op, så alle involverede parter kan blive underrettet løbende.

Hun har samarbejdet med ITCI One Systems på projektet og har været med til at teste og sikre, at systemet og funktionaliteten blev præcis som de ønskede.

”Der har været mange udfordringer i projektet, og vi har haft ekstra ønsker, men det har ikke været noget problem. Jeg har arbejdet på andre projekter før i andre virksomheder, hvor jeg tit blev mødt af, at de ændringer, vi ønskede, ikke var en del af kontrakten, og så kunne det ikke lade sig gøre. Sådan har det ikke været her.”

Ikke så firkantet

Fleksibiliteten og muligheden for at rette specifikationer og funktionalitet til løbende har været noget af det, Tanja har sat størst pris på i samarbejdet.

”Det har været et godt og solidt samarbejde med ITCI One Systems. Vi har haft en oplevelse af, at alt kunne lade sig gøre. Det var kun et spørgsmål om, hvad vi ville have. I andre projekter har det været meget mere firkantet, i forhold til hvad leverancen var. Men når man først kommer i produktion og tester tingene, finder man ud af, at det skal være anderledes, og man bliver nødt til at rette til.”

”Jeg testede løbende og sparrede med Lisbeth. Når jeg spurgte, om noget kunne lade sig gøre, fik jeg at vide, hvad konsekvensen ville blive, så jeg kunne træffe de valg, der var bedst for os,” fortæller Tanja om forløbet.

”Det har været et godt flow. Når jeg har rakt ud, er jeg blevet grebet med det samme på telefon, Teams og mail. Det gjorde det nemt for mig, at jeg ikke skulle sidde og udfylde formularer og dokumentation, som jeg har oplevet i andre projekter. Det er også gået hurtigt. Når vi har snakket om levering, har de sagt ”Det gør vi i overmorgen” – det var ikke om tre måneder.”

Intuitivt og brugervenligt

Selvom systemet fra ITCI One Systems er nyt, og de interne procedurer er blevet ændret, er det blevet taget godt imod. Logon-processen er koblet op på BIOFOS andre systemer, så medarbejderne kan bruge den logon-metode, de plejer og kender.

”Det er meget simpelt at logge ind. Vi logger ind på samme måde som i alle vores andre systemer. Det giver sindssygt god mening. Samtidig er systemet meget intuitivt, og det er vigtigt for os,” siger Tanja.

Der har været fokus på det enkle og intuitive for at sikre, at der er så få barrierer som muligt for de medarbejdere, der skal lave en indberetning.

”BIOFOS arbejder med slam og spildevand, og vi er også en produktionsvirksomhed, og det medfører en vis risiko for ulykker. Hvis vi har et intuitivt system, kan vi få flere til at registrere. Med ITCI One Systems’ system kan vi registrere fra telefonen, selvom det ikke er en app. Systemet er hurtigt at tilgå, og man kan nemt tage et billede og skrive en kommentar, hvis man skal lave en indberetning.”

Ud over at sikre at medarbejderne får registreret ulykker og nærvedhændelser er målet med systemet, at få skabt bedre data og overblik over, hvor udfordringerne ligger, og hvor man kan skride ind og lave forbedringer, inden ulykkerne sker.

”Jeg kommer nok ikke selv til at spare tid med systemet, men jeg kommer til at få data, jeg kan bruge, og jeg kommer til at kunne følge en udvikling,” siger Tanja om forventningerne til systemet.