Pharmakon

Det har været en glæde ved at sige til HR-afdelingen, at nu får de et system, der fungerer – med en snert af dårlig samvittighed. Det hele startede, da en ny ansat i HR kom ind og spurgte: ”Hvorfor skal jeg klikke 14 steder for at gøre det her?

Allan Th Poulsen, IT-projekt- og udviklingsleder i Pharmakon

Det har været en glæde at give HR et nyt system

Der var lagkage og fejring, da IT-projekt- og udviklingsleder Allan Th Poulsen og hans kollegaer i Pharmakon sagde farvel til det 20 år gamle HR-system og lancerede et nyt. Allan havde ellers selv været med til at bygge det gamle system i tidernes morgen, men der var ingen nostalgi ved at erstattet det med den nye ITCI-løsning.

”Det hele startede, da en ny ansat i HR kom ind og spurgte: ”Hvorfor skal jeg klikke 14 steder for at gøre det her”. Det gamle HR-system fungerede, men der var efterhånden blevet bundet mange funktioner fast i det, og det var tech-lavest: Det kørte på den ældste server og havde det ældste interface. Der skulle gøres noget ved det, men det var svært at finde ressourcerne,” fortæller Allan, IT-projekt- og udviklingsleder i Pharmakon.

Ikke mere komplekst end nødvendigt

Samarbejdet med ITCI startede i 2022, hvor Allan første gang talte med Finn fra ITCI om det gamle HR- system.

”Det gik enormt hurtigt, fra vi fik hul til data, og til at Finn kunne vise mig noget. De satte et miljø op meget hurtigt, hvor man kunne logge ind, være i test og produktion. Finn er meget realistisk, og han laver ikke for meget ud af det. Jeg har før haft leverandører, der selv opfinder opgaverne. Det gør han ikke. Han forsøger ikke at gøre opgaven mere kompleks, end den skal være. Det kan vi hurtigt nok selv gøre. Han trækker mere i den anden retning. Når vi afleverer noget, er vi ikke bange for, at han overløser opgaven,” siger Allan.

Det skal bare fikses

Pharmakon har en IT-afdeling på otte medarbejdere, men som i de fleste andre IT-afdelinger sidder de med flere store projekter og daglig drift. Mere usædvanligt er det, at Pharmakons IT-afdeling også tjener penge til virksomheden ved at sælge licenser og supportere kunder. Derfor er det ikke så nemt at tage interne ressourcer ud til at opgradere de gamle systemer.

”Vi har ikke selv haft kapaciteten til at se på alle vores små dataøer, og det har på ingen måde kunnet betale sig at ansætte en ekstra medarbejder kun til det. Nu får vi denne type opgaver lavet af ITCI. Det er en fordel med eksterne: Jeg er ligeglad med, hvor de finder timerne henne; Det skal bare fikses. Men sådan ville jeg ikke tænke, hvis vi selv skulle løse opgaverne. Så ville det være tid, der blev taget fra de projekter, hvor vi tjener penge,” siger Allan.

Mod på tunge, ukendte opgaver

Det startede med HR-systemet, og senere har ITCI løst flere forskellige opgaver for Pharmakon. GDPR- rutinerne er blevet strømlinet, så Pharmakon hurtigere og nemmere kan finde ud af, hvad der er registreret af data. I et andet og større projekt var ATP involveret, og det har krævet meget koordinering og opfølgning at få de nødvendige data og informationer. En opgave, ITCI har stået for.

”ITCI har haft mod på tunge, ukendte opgaver. De har været gode til at få overblik og skære væk. Det kræver noget forretningsforståelse. Og der går mange timer at koordinere projekter med en virksomhed af ATP’s størrelse. Lisbeth fra ITCI har haft den tålmodighed og vedholdenhed, der skulle til, for at følge op og sikre, at vi fik det, vi skulle bruge.”

12 minutter til Ganløse

Samarbejdet mellem de to nordsjællandske virksomheder har været tæt. Pharmakon er placeret i Hillerød, mens ITCI sidder i Ganløse. Nærheden har vist sig at være en gevinst.

”Det er måske en lille ting, men det her med at springe Teams-mødet over og køre 12 minutter til Ganløse og tage en snak ansigt til ansigt, det er positivt,” siger Allan.

Han har også været glad for den tætte kontakt til udviklerne gennem hele processen.

”Agiliteten i den størrelse, som ITCI har nu, er helt forrygende. Det er ikke tit, man har så tæt kontakt til udvikleren som i det her tilfælde. Og så er deres tekniske kompetencer meget høje.”

Han kommer også fremover til at bruge ITCI til fx at fortsætte oprydningen i de gamle systemer, for hans kollegaer er blevet sultne efter mere.

”Nu har vores HR-afdeling fået øjnene op for dem, og de har allerede identificeret flere opgaver, de gerne vil have løst, fx vores gamle bibliotekssystem. Der er også flere steder, hvor vi skal have moderniseret eksisterende rutiner i velfungerende systemer – men uden at det går ud over vores kunder og den almindelige drift.”