Det kræver tillid, når man bygger noget fra bunden

KlimaID valgte ITCI One Systems som leverandør til at bygge deres systemer, app og database fra bunden. Tillid har været afgørende for valget.

KlimaID var i sin spæde start, da de skulle finde en IT-leverandør. Målet var at skabe en platform til danske forsyningsvirksomheder, hvor data fra fjernaflæste målere blev hentet ind og analyseret. Det ville give forsyningsvirksomhederne værdifuld viden fra de data, de allerede havde, og slutbrugerne kunne tilbydes et overblik over forbrug og pris i en brugervenlig app. Men vejen derhen var brolagt med omfattende IT-projekter.

Der skulle ikke bare være en administrationsportal for KlimaID, et administrationsdashboard til forsyningerne og en app til slutbrugerne, men også en kæmpe database med en indviklet logik, der skulle hente data fra forsyningerne og beregne på dem. Spørgsmålet var, hvem der kunne levere hele pakken.

Torben Kirk Wolf, der er Chief Data Officer og en af stifterne af KlimaID, fortæller om processen.

”Vi havde flere virksomheder til samtale, og vi var ret imponerede over, hvad nogle af de andre leverede. Vi havde også overvejet at ansætte en CTO til at bygge det hele internt. Men så holdt vi mødet med Finn fra ITCI One Systems, og han fangede alt, hvad vi sagde, og vi kunne hurtigt forstå hinanden. Det er det tillidsforhold, der skal til for at bygge noget fra bunden,” siger Torben om valget af ITCI One Systems som IT-leverandør.

Men der var også en anden og afgørende grund til, at valget i sidste ende faldt på ITCI One Systems: Behovet for compliance.

”Vores overlevelse står og falder med, at ITCI er compliant i forhold til GDPR. Det er vigtigt, at alt ligger på servere i Tyskland, og at data ikke forlader EU. Og selvfølgelig, at der er log på alt,” lyder det fra Torben.

Første prototype på få uger

Da ITCI One Systems blev valgt som leverandør, blev det første skelet til et system leveret inden for de første uger.

”Der gik et par uger, før vi fik den første start på et system, som vi kunne se på og klikke rundt i. Jeg følte, at vi lige havde valgt ITCI til og sagt ”Go”, og så var der noget klar. Det gik virkelig hurtigt,” siger Torben.

”Det har været et parløb, hvor vi også har været gode til at forventningsafstemme fra starten. Vi har utrolig stor tillid til, hvordan ITCI løser opgaverne. Vi specificerer, og så laver ITCI opgaverne, mens vi taler sammen undervejs. Vi har haft gode, lange møder i starten, for det er kompliceret at lave de udregninger, vi har brug for. Derefter sad jeg ved siden af en af ITCI’s udviklere en halv dag, og så var det bare ”go do”.

Tillid og dialog

Selvom Torben har haft stor tillid til ITCI’s metodevalg, har han alligevel haft behov for at ændre lidt i processen, og den fleksibilitet har været til stede.

”Vi kørte med mange løbende versioner og mange mikro-releases i starten, men da vi gik live og fik kunder på, gik vi over til seks ugers sprint. Vi lyttede til hinanden, og vi ville helst køre sprints – det var vores behov,” fortæller Torben.

Selvom der bliver kørt sprints, er der stadig plads til gode ideer og ændringer, der kommer ind fra højre.

”Forsyningsvirksomhederne kan altid komme med ideer til, hvad de godt kunne tænke sig på platformen. Og jeg tør godt love dem, at hvis ideen er god, så bygger vi den. For det ved jeg, at vi kan. Så lægger vi bare et ekstra minisprint ind. Det er fordelen ved, at ITCI ikke kører med så stram projektstyring. Andre ville måske tænke ”åh nej, nu går vores vandfaldsdiagrammer i stykker”, men sådan er det ikke her,” griner Torben.

Teamstråden er altid åben

Den løbende dialog mellem KlimaID og ITCI One Systems kører i en åben Teamstråd, hvor alle, der er involveret i projektet, er koblet på, og hvor man altid kan skrive spørgsmål eller kommentarer.

”Vi laver ikke kravspecs, men vi tager dialogen i Teamstråden. Hvis vi har talt os frem til, at noget er en god ide, opretter vi en sag på det bagefter,” fortæller Torben. Teamstråden er hans direkte linje til udviklerne og til faglig sparring om stort og småt.

”Vi har et virkelig nært forhold, og det er som at have sin egen udviklingsafdeling. Vi behøver ikke at holde møder hele tiden – meget kører bare i Teamstråden. Men det kan også kun lade sig gøre, fordi jeg har tillid til, at der ikke bliver skrevet en halv time på regningen, hvis jeg stiller et enkelt spørgsmål.”

Men det er ikke alt, der kan klares over Teams. Så hopper Torben i bilen og kører ud til kontoret i Ganløse.

”Det tager bare et kvarter i bil at køre mellem de to kontorer. Når vi ved, at noget er svært, så kører vi forbi. På vej derud tænker jeg tit, at jeg ved, hvad jeg skal forklare, men jeg får altid en masse spørgsmål tilbage i hovedet, som gør, at jeg bliver klogere på mit eget felt. Det er mere en brainstorm end mig, der kommer og forklarer, hvordan det skal være. Tingene bagved kan godt se anderledes ud, end jeg havde forestillet mig.”

Overraskelser undervejs

Og der har da også været overraskelser undervejs i projektet. Det har fx været noget sværere end forventet at integrere til MitID.

”Vi havde ikke forventet, det ville blive så svært. Men ITCI satte møder op med andre firmaer for at høre, hvad de gjorde, og hvordan de havde løst det. Det var fedt at se, at de tog teten og tog kontakt til andre for at få sparring, og det var en fed proces,” fortæller Torben.

Andre ting er til gengæld gået hurtigt, og igen har det været den åbne dialog, der har været omdrejningspunktet for udviklingen. Både KlimaID og ITCI One Systems har været enige om, at ikke alt behøver at være perfekt og komplet fra starten.

”Nogle gange har vi aftalt, at nu bygger vi det på denne her måde, fordi det går hurtigt. Til gengæld er der nogle begrænsninger. Men vi går ind i det med åbne øjne, og så ved vi, at vi skal gøre noget ved det senere. Jeg er stor fan af at stoppe med at udvikle på noget, når det fungerer godt nok, og først begynde at fikse, når der er et problem. Ellers bruger man alt for meget tid.”

KlimaID er allerede en succes blandt de forsyningsvirksomheder, der bruger dem. Det store fokus på brugervenlighed er også blevet godt modtaget hos slutbrugerne – forsyningsvirksomhedernes kunder. Fremtiden byder på nye, spændende projekter med dybdegående dataanalyser.

”Det er her, hvor samarbejdet med ITCI One Systems bliver rigtig interessant. Vores arbejde smelter rigtig meget sammen, når det bliver analysetungt,” afslutter Torben.

Om KlimaID

KlimaID leverer en white-label-løsning, der giver forsyningen det fulde overblik over, hvordan de tilknyttede husstande klarer sig. KlimaID benytter bl.a. mønstergenkendelse, kortvisualisering, outlier detection m.m. for at give den bedst mulige datavisualisering.

KlimaID hjælper vandforsyningen, fjernvarmeværker og elnettet og dækker samlet set over 200.000 private husstande i Danmark. KlimaID er delvist ejet af NIRAS.